söndag, september 11, 2011

9/11 v/s Fahrenheit 9/11

Michael Francis Moore, född 23 april 1954 i Flint, Michigan, är en amerikansk journalist, dokumentärfilmare, filmregissör, författare och politisk aktivist känd för sin uttalade kritiska ställning mot globaliseringen, frihandel, privatisering, våld, kriget i Irak och president George W Bush.

Bowling for Columbine belönades med en Oscar för bästa dokumentär och Fahrenheit 9/11 belönades vid filmfestivalen i Cannes 2004 med guldpalmen.


Idag är det 10 år sedan tornen föll i New York. En av de mest fruktansvärda händelserna jag har upplevt under mitt liv, så här långt, som har kommit att påverka mitt sätt att tänka i stort.
Jag har under många år haft en övertygelse(även innan detta skedde) att allt handlar om pengar & politik.. människor värderas inte.. inte i jämfört med profit.

Jag älskar Michael Moores filmer.
Provokativa.. avskalande..




Idag visades två filmer i svensk tv i anknytning till detta; Bowling for Columbine och Fahrenheit 9/11.
Den första filmen hade jag sett några gånger innan men inte den andra..




Jag är förstummad.. känner ett stort avsky för vad som har visats.
Jag anade att han INTE var riktigt klok... men detta??

Inte undra på att Obama har det svårt!

Inga kommentarer: