tisdag, september 20, 2011

1 vecka senare...

..finns det massor av att berätta.. ojoj!
Men var börjar jag?

Ska jag prata om sånt jag är upprörd över lr har reagerat på lr ska jag berätta om vår nya bekantskap, mannen från GB?

Det får nog bli lite mixat av allt isf :)

Under veckan som gått har det varit en del funderingar kring hur väl vi lever det i Sverige och även hur lite vi(min familj men även andra människor) egentligen bryr oss om vår närmaste omgivning i form av natur lr andra upplevelser.


Jag tänker på Tony, vår brittiske vän.
Hur ser han på VÅR omgivning?
Om jag var i ett annat land för att reka, känna in samhället i struktur och spana in den mera fysiska naturen.
Hur skulle jag uppleva det då?
Med tanke på att språket är annorlunda.. dessutom.. tror att alla hans sinnen är full alerta.

Vi träffades första gången i torsdags. Utanför polishuset i staden.
Han såg trevlig ut, precis som vem som helst. Fick ingen mördarfeeling/känsla alls egentligen.. (brukar samla in, känna av, vibbarna när jag träffar nya personer)
Vi hälsade lite hastigt och fick sedan förklara för honom att det skulle ta en liten stund till eftersom vi(kotten & jag) var hos doktorn egentligen, vilket ligger vägg i vägg med polishuset. Hänvisade honom till parkeringen på baksidan.

När vi kom ut från läkarstationen så kunde jag se bilen. Väl framme fick Kotten och han hälsa artigt på varandra :)
Jag frågade om han ville följa med hem för att träffa sambon Darling innan han skulle till jobbet och ta en kopp kaffe, vilket han välvilligt gjorde.

Helgalet, tänkte jag med Tony i haserna med en annan bil.
OM han är en galning då?
Eller om vi är galningar i hans tankar..??!
Våga följa med en främling hem?! // Ta med hem en helt total främling så?!

..men allt gick jättebra...!!
Vi har då & då snubblat fram på engelska språket men mest för att det är så mycket vi har velat berätta och ibland blir det bara förmycket för den lilla överhettade hjärnan :) Inga som helst kommunikativa problem här inte.

Vi har pratat mycket om samhällsstrukturen, här i Sverige och då i jämförelse hur det är i England. Han har berättat hur han upplever det - skillnaderna - och tillslut, tror det var sista dagen han sa;
'Ni ska inte tro att jag inte gillar the UK för det gör jag, det låter nästan som om jag talks it down, när jag lyssnar på vad jag själv säger..'

Han var fascinerad över hur rent det är överallt, på gatorna, runt hus och affärer och i naturen. 'There's no rubbish on the streets..'
Nåt annat han med uppmärksammade var att det längs med industriområdet inte fanns några höga staket runt om. 'Don't you have any thiefs here?' Vilket vi bestämt sa att vi hade men att det.. att vi egentligen inte visste varför det inga staket fanns där.. Jag nämnde att det var lönlöst, om nån vill stjäla nåt så gör de det med lr utan staket i alla fall.. 'so what's the point having fences to brake and then the need to repair..?'

Det är kaxigt och modigt att åka ensam till ett annat land, möta helt totalt okända människor..
- hade jag vågat? Vet inte.. kanske :)

Inga kommentarer: