torsdag, augusti 18, 2011

När man förenklar...

..ett beteende som Katrin Zytomierska gör i sin artikel på aftonbladets debattsidan idag, blir jag inte förvånad.

Vad hennes debattartikeln handlar om är hur man ser på sin omgivning när det gäller hur man hanterar sina barn i barnvagn.

Bl a att det ofta sker att vagnen lämnas utanför affären man besöker.
I mångt om mycket är det pga vagnen tar stor plats i affären, speciellt om det är nån boutiqueliknande affär med mindre utrymme och för att barnet/bäbisen sover och man inte vill väcka den lr att det blir för varmt.
Så långt kan jag nog hålla med om att faktiskt existerar i Sverige. Likaväl att det lämnas barn ute på dagis när de ska sova middag lr liknande. Alltså inget ovanligt eller konstigt i det, tycker jag.

Det jag dock reagerar på att det är ett beteende som är legitimt med dem som har pengar...
citat
" Lätt för mig att säga. Jag bor på Östermalm....
......
Men jag antar att det är en klassfråga. Har man gott om pengar, egna ungar och är nöjd med sitt liv så har man inget intresse av att sno något från någon annan.
Saknar man allt så blir man en farlig typ som vill förstöra. Tyvärr finns det allt för många såna i USA. "


Vad det egentligen handlar om, isf så som jag ser det är våra grundläggande inställning till vårt samhälle och våra medmänniskor.
Tjatet om moral och etik såklart men mest om vår inställning till resten av världen.

Paraleller dras om det amerikanske samhället.
Rädsla handlar det om - inget annat!
Jämföra det svenska samhället med det amerikanska är som att påstå att svart är det samma vitt eller att jordgubbar smakar som vitlök.

På 100 amerikaner går det 90 skjutvapen enligt en årsrapport från det Genève-baserade forskningsprojektet Small Arms Survey. Det betyder att det finns ett vapen för nästan varje amerikan.
Amerikanska medborgare äger 270 miljoner av världens 875 miljoner kända skjutvapen enligt rapporten. Cirka 4,5 miljoner av de åtta miljoner skjutvapen som tillverkas i världen varje år köps i USA.
..men..
Sverige ligger inte långt efter - med 31 vapen per 100 invånare.

Vapen är det största gemensamma nämnare som gör att människan känner rädsla.
Tillgängligheten till vapen, våld och kriminalitet.
Allt detta föder rädslor.
Att projicera rädslan över till otrygghet är inget ovanligt, inte ens i Sverige. Det har påvisats att svenskar är mera rädda idag än förut. Att gå ut efter att det har blivit mörkt, gå ensam mm mm.
Mycket påverkar utifrån också såklart. Tv, radio eller annan media.

Katrin Zytomierska skriver dock;
citat
" I USA verkar det bo farliga barnrövare och hemska kidnappare och folk verkar livrädda för sin miljö.
I Sverige har vi inte samma inställning. I Sverige litar vi på vår omgivning och går inte runt och tror att folk ska slita våra ungar ifrån oss. "


..och det håller jag med om!
Men inte att det handlar om vem som har mest/minst pengar.
Det går djupare än så.. kära Katrin Zytomierska.

Inga kommentarer: