måndag, juli 18, 2011

Den senaste tiden..

..när jag hörde att Patrik sjöbergs hade släppt en bok i våras blev jag ju lite nyfiken. Främst med tanke på innehållet som senare diskuterades i medier överallt.
Ett ämne som alltid i alla lägen är aktuellt - Pedofili - och NU särskilt inom idrottens värld.

Angående köbildning på biblioteket så tog det ett tag att komma över den. Jag bestämde mig för att låna hem den, som ljudbok.

Okey.. resultatet.. många avslöjanden, en del både bra och dåliga, några enormt roliga med tanke på min egna lite märkliga humor och sen givetvis de mindre roliga.
När sista orden avslutades och det blev tyst i hörlurarna.. var som om det fattades nåt. Ville veta mera och samtidigt var jag rätt nöjd med det som hade avslöjats.
Frågan är om jag ska tolka boken som en saftig skvallerbok eller som nåt terapeutiskt? http://www.blogger.com/img/blank.gif
..eller jag ska gilla den som den är rent av?

Jag gillar öppenheten & rakheten i boken, inget krusidull.
Jag gillar ärligheten som Patrik själv visar upp.. okomplicerad.
Nu kan förstå om han upplevs störig.
Men ofta är det för att sanningen är jobbig för många, ingen vill höra sanningar - särskilt om sig själva och i det här fallet som när de är offentliga personer på olika sätt.

Nu har jag också större förståelse för det som har presenterats som en motvallskärring och bråkstake angående hans beteende eller uppträdande i olika medier.

En viss beundran har växt för Patrik Sjöberg själv och intresset för idrotten har ökat mer än bara det ytliga.
Ser det med nya ögon. Innan var det mer ljummet så att säga.

Det man inte vet har man inte ont utav - visst är det så!?


Hos mig har han rönt respekt!
Han vågade. Han visade kurage, ett enormt mod.
Genom sitt beslut med att skriva boken, blev han mer än 'bara' höjdhopparan Patrik Sjöberg, i alla fall i mina ögon.. förmodligen för flera andra med.

Beträffande de andra kända profilerna han nämner i boken som t ex; Bengt Westerberg.. Svenska Idrottsförbundet m fl.. ja, vad ska jag säga om det?
De borde skämmas - på ren svenska!
Korruptionen verkar hägra bland alla pappersnissarna..

Beträffande bilden ovan *ler*
Hittade mest bilder där han är såå allvarlig, nästan så att han ser arg ut men denna ser bättre ut.

..tänk vad mycket detta har gjort?! Jag hoppas att det fortsätter.. Jag hoppas att flera av de som har utsatts för övergreppen inom idrottsklubben där PS var aktiv fortsätter att komma ut.
För idrottens skull, för deras skull..
Vi behöver flera människor som skapar oppunion i detta ämne, det kan ALDRIG bli oaktuellt.
Dialogen måste fortsätta!

Inga kommentarer: