tisdag, mars 29, 2011

Avundsjuka - kvinnligt eller manligt?


Här är några citat;

* Det är inte pengarna utan avunden som styr världen.
sagt av Curt Goetz

* Varje gång man åstadkommer något skaffar man sig en fiende. Man måste förbli medelmåttig för att vara populär.
sagt av Oscar Wilde

* Våra medmänniskors avund är vår lyckas måttstock.
sagt av Magnus von Platen

Huruvida det är ett kvinnligt fenomen eller ett manligt fenomen är ju frågan..
Jag får för mig att det är en tolkningsfråga faktiskt.
Av vad jag har kommit fram till av det jag har läst mig till är att när det gäller kvinnor så är det på ett mera personligt plan än män och även defineringen är olika.


Kvinnor: Relationsutspel, dvs. spelar ut väninnor mot varann genom utfrysning, baktaleri och sabotage.
Män: Maktkamp, dvs. en öppen revirkamp där män iakttar det som fungerar hos en person och försöker efterlikna och överträffa detta.



Författaren tillika psykologen och psykoterapeuten Marta Cullberg Weston menar följande:
"Grundfelet vi gör är att tro att andras framgång berövar mig något och begränsar min framgång. Sanningen är att andras framgångar inte tar någonting alls ifrån mig. Bakom avunden finns ofta ett litet förfördelat barn. Den moderna styvfamiljen till exempel är en veritabel härd för avund.
Oförklarligt starka reaktioner på till synes små saker kan utlösas när något hakar i en negativ självbild och som en metkrok river upp de frustrerade känslorna hos det sårade, inre barnet. Och den känslan kan finnas kvar i större utsträckning än vi anar."

Men all avund är inte destruktiv:
Den positiva avunden är först och främst ett sätt att ge komplimanger också, av typen ”jag är så avundsjuk på din fina trädgård”."

..hmm.. men jag då?
Känner jag avund? Jo, det kan jag ju erkänna att jag gör. Från och till iaf.
Särskilt vad det gäller jobb och inkomst.. och när andra har klart bättre personlig karaktär än vad jag har.
Dock känner jag inte att det har en ledande roll i mitt liv - tack och lov!

När det gäller skvaller, så anser jag att det oavkortat handlar om negativ avund. Vilket jag alltid har betackat mig ifrån. Det är nåt av det värsta jag vet! Jag slår alltid dövörat till om det skulle uppkomma något som ens påminner skvaller le s.k skitsnack om andra. -Skaffa ett liv vänner!
Och det mina vänner är KVINNLIGT!
I min värld är SKÖT DIG SJÄLV OCH SKIT I ANDRA mitt motto!

Inga kommentarer: